10 اشتباه رایج مدیریت زمان (قسمت اول)

آیا زمان خود را به خوبی مدیریت می کنید؟ اگر مانند اکثر مردم باشید احتمالا جواب شما کاملا مثبت نباشد. شاید شما احساس می کنید که زمان کافی ندارید و برای انجام کارهایتان و جلوگیری از عقب افتادگی تا دیر وقت تلاش می کنید. بسیاری از ما معتقدیم که می توان زمان را مدیریت کرد، ولی اینکه تا چه اندازه در برنامه ریزی هایمان اشتباه نکنیم موضوع بسیار مهمی ست.

           10 اشتباه رایج مدیریت زمان (آنلاین کار)

درادامه مطلب ما بیشترین اشتباهات مدیریت زمانی را بررسی خواهیم کرد، که از آن ها می توان برای افزایش قدرت برنامه ریزی و مدیریت زمانی در سطح بالایی استفاده کرد. پس با ما همراه شوید.

1- استفاده نکردن از لیست کارها

آیا تا به حال برای فراموش کردن یک کار مهم احساس نارضایتی و ناراحتی داشته اید؟ اگر این چنین است شما از لیست کاری استفاده نمی کنید ( و یا اگر استفاده می کنید، به طور موثر از آن بهره نمی برید).

قدم نخست اولویت بندی کارهاست. شما می توانید برای اولویت بندی امور از حروف A  تا Fاستفاده کنید.

اگر شما پروژه ی بزرگی در لیست خود داشته باشید، اگر کمی بی دقتی کنید، ورودی شما برای این لیست مفید نخواهد بود. برای مثال، شاید شما برای دخل و خرج خود یادداشت نویسی کنید در حالیکه این عمل خود مستلزم چیزهای دیگری ست. کمبود برخی موارد  می تواند باعث تلف شدن وقت شما و یا حتی از دست دادن قامی از مسیرتان گردد. بنابراین سعی کنید تا کارهای بسیار بزرگ را به کارهای کوچکتر و قابل اجرا تبدیل کنید، در نتیجه چیزهای مهم را هرگز فراموش نخواهید کرد.

2 - نادیده گرفتن اهداف شخصی

آیا می دانید در شش ماه آینده در کجا و در چه سطحی قرار خواهید گرفت؟ و یا در سال بعد و در نگاهی دورتر در ده سال بعدی؟ اگر نمی دانید زمان آن رسیده است تا اهداف شخصی خود را مشخص کنید.

اهداف شخصی برای مدیرت هرچه بهتر زمان ضروری می باشد. زیرا اهداف، یک دید و مقصد کلی را برای شما مشخص می کند. وقتی که بدانید به کجا خواهید رفت، در آنصورت اولویت، زمان و منابع رسیدن به آن را می توانید به راحتی مدیریت کنید. همچنین هدفمند شدن باعث می شود تا بدانید که چه چیزهایی ارزش وقت گذاشتن را دارد و چه چیزهایی وقت شما را می گیرد.

3- اولویت بندی نکردن

اولویت بندی و انسجام مطالب شما را با ایده های عالی برای رقابت بازاریابی روبرو می کند، اما ترس از دست دادن قدرت فکر کردن، به شما تاثیر می گذارد. برخی مواقع اولویت بندی کردن دشوار است. مخصوصا مواقعی که با سیلی از وظایف به ظاهر ضروری مواجه می شوید.

یکی از ابزار اولویت بندی کردن موثر، جدول بندی بر اساس میزان ضروریت و میزان مهم بودن می باشد. بر اساس این موضوع شما فرق بین کار ضروری را با کار مهم خواهید دانست. همچنین یاد خواهید گرفت تا چگونه تمرکزتان را بیشتر روی اوامر ضروری بکار گیرید، نه اوامر مهم!

4- عدم تمرکز بر مدیریت و حواس پرتی

آیا می دانید که برخی از ما در طول روز حداقل 2 ساعت را به حواس پرتی و عدم تمرکز صحیح اختصاص می دهیم؟ فکر کنید اگراین زمان را بتوانید برگردانید چه کارهایی را می توانید انجام دهید!

این زمان های تلف شده می تواند، سرگرمی با ایمیل، چت کردن، تلفن کردن، حرف زدن های بی مورد با اطرافیان و ... باشد. زمان های تلف شده ما را از جریان موفقیت هایمان دور می کند.

اگر می خواهید زمان خود را برای عملکرد بهتر کنترل کنید، باید حواس پرتی خود را کاهش داده و وقفه های که ایجاد می شود را مدیریت کنید. برای مثال در زمانی که نیاز به تمرکز دارید چت خود را خاموش کنید.

5 - به تعویق انداختن کارها

تعلیق امور درست زمانی که باید کاری را انجام بدهید اتفاق می افتد. زمانی که شما کاری را به تعلیق می اندازید احساس می کنید که برای شروع نکردن مقصر هستید و خود را سرزنش می کنید.

برای مثال، یکی از روش های جلوگیری از این مشکل این است که به خودتان بگویید که تا 10 دقیقه ی دیگر کارم را شروع خواهم کرد. بسیاری از این افراد تصور می کنند که وقتی کاری را شروع می کنند باید بدون وقفه تا آخر ادامه دهند، این انتظار بزرگ و بی مورد باعث می شود تا احساس ترس و دلهرگی به آن ها دست دهد. به جای آن به شروع کار تمرکز کافی داشته باشید. در واقع شما باید پروژه های بزرگ را به قسمت های کوچکتر و قابل مدیریت تبدیل کنید.

 

برای خواندن ادامه ی این مبحث به قسمت دوم مراجعه فرمائید.

نظر خود را اضافه کنید.

0 / 400 محدودیت حروف
متن شما باید بین 5 تا 400 حرف باشد

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند